00001 //------------------------------------------------------------------------------ 00002 // Lamp : Open source game middleware 00003 // Copyright (C) 2004 Junpei Ohtani ( Email : junpee@users.sourceforge.jp ) 00004 // 00005 // This library is free software; you can redistribute it and/or 00006 // modify it under the terms of the GNU Lesser General Public 00007 // License as published by the Free Software Foundation; either 00008 // version 2.1 of the License, or (at your option) any later version. 00009 // 00010 // This library is distributed in the hope that it will be useful, 00011 // but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of 00012 // MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE. See the GNU 00013 // Lesser General Public License for more details. 00014 // 00015 // You should have received a copy of the GNU Lesser General Public 00016 // License along with this library; if not, write to the Free Software 00017 // Foundation, Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA 02111-1307 USA 00018 //------------------------------------------------------------------------------ 00019 00020 /** @file 00021 * グラフィックスデバイスヘッダ 00022 * @author Junpee 00023 */ 00024 00025 #ifndef GRAPHICS_DEVICE_H_ 00026 #define GRAPHICS_DEVICE_H_ 00027 00028 namespace Lamp{ 00029 00030 class GraphicsDeviceSettings; 00031 00032 //------------------------------------------------------------------------------ 00033 /** 00034 * グラフィックスデバイス 00035 */ 00036 class GraphicsDevice{ 00037 friend class LampGraphics; 00038 public: 00039 //-------------------------------------------------------------------------- 00040 /** 00041 * インスタンス取得 00042 * @return インスタンス 00043 */ 00044 static GraphicsDevice* getInstance(){ 00045 Assert(instance_ != NULL); 00046 return instance_; 00047 } 00048 00049 //-------------------------------------------------------------------------- 00050 // デバイス構築オプション 00051 //-------------------------------------------------------------------------- 00052 /** 00053 * カーソルクリップの設定 00054 * @param clipFlag trueならカーソルをクリップする 00055 */ 00056 void setClipCursor(bool clipFlag){ clipCursor_ = clipFlag; } 00057 00058 /** 00059 * カーソルクリップの取得 00060 * @return trueならカーソルがクリップされる 00061 */ 00062 bool getClipCursor(){ return clipCursor_; } 00063 00064 //-------------------------------------------------------------------------- 00065 // デバイス操作 00066 //-------------------------------------------------------------------------- 00067 /** 00068 * クリア 00069 * @param color クリアカラー 00070 * @param zValue Zクリア値 00071 * @param stencilValue ステンシルクリア値 00072 */ 00073 void clear(Color4c color = Color4c(0, 0, 0, 0), 00074 float zValue = 1.0f, u_int stencilValue = 0); 00075 00076 /** 00077 * プレゼンテーション 00078 * @return デバイスがロストしていればtrueを返す 00079 */ 00080 bool presentation(); 00081 00082 /** 00083 * フルスクリーンモードとウィンドウモードを切り替える 00084 */ 00085 void toggleFullscreen(); 00086 00087 /** 00088 * 強制的にウィンドウモードにする 00089 */ 00090 void forceWindowed(); 00091 00092 /** 00093 * デバイスを再構築します 00094 * @return 成功したらtrueを返す 00095 */ 00096 bool rebuild(); 00097 00098 protected: 00099 //-------------------------------------------------------------------------- 00100 // 初期化、デバイス管理 00101 //-------------------------------------------------------------------------- 00102 /** 00103 * コンストラクタ 00104 */ 00105 GraphicsDevice(); 00106 00107 /** 00108 * デストラクタ 00109 */ 00110 virtual ~GraphicsDevice(); 00111 00112 /** 00113 * ウィンドウハンドルの初期化 00114 * @param windowHandle ウィンドウハンドル 00115 */ 00116 void initializeWindowHandle(HWND windowHandle); 00117 00118 /** 00119 * 初期化 00120 * @return 成功したらtrueを返す 00121 */ 00122 bool initialize(); 00123 00124 /** 00125 * リセット 00126 * @return 成功したらtrueを返す 00127 */ 00128 bool reset(); 00129 00130 /** 00131 * カーソルのクリップ 00132 */ 00133 void clipCursor(); 00134 00135 /** 00136 * 後始末 00137 */ 00138 void cleanup(); 00139 00140 /** 00141 * Direct3Dデバイスの取得 00142 * @return Direct3Dデバイス 00143 */ 00144 Direct3DDevice* getDirect3DDevice(){ return direct3DDevice_; } 00145 00146 //-------------------------------------------------------------------------- 00147 // ウィンドウ関係 00148 //-------------------------------------------------------------------------- 00149 /** 00150 * ウィンドウプロシージャ 00151 * @param windowHandle ウィンドウハンドル 00152 * @param message メッセージ 00153 * @param wParam wメッセージパラメータ 00154 * @param lParam lメッセージパラメータ 00155 */ 00156 LRESULT windowProcedure( 00157 HWND windowHandle, u_int message, WPARAM wParam, LPARAM lParam); 00158 00159 /** 00160 * ウィンドウの調整 00161 */ 00162 void adjustWindowForChange(); 00163 00164 /** 00165 * ウィンドウサイズ変更 00166 */ 00167 void handlePossibleSizeChange(); 00168 00169 //-------------------------------------------------------------------------- 00170 private: 00171 // コピーコンストラクタの隠蔽 00172 GraphicsDevice(const GraphicsDevice& copy); 00173 00174 // 代入コピーの隠蔽 00175 void operator =(const GraphicsDevice& copy); 00176 00177 // Direct3Dデバイス 00178 Direct3DDevice* direct3DDevice_; 00179 // プレゼンテーションパラメータ 00180 D3DPRESENT_PARAMETERS presentationParameter_; 00181 // グラフィックスデバイス設定 00182 GraphicsDeviceSettings* settings_; 00183 // ウィンドウハンドル 00184 HWND windowHandle_; 00185 // ウィンドウスタイル 00186 u_int windowStyle_; 00187 // ウィンドウバウンズサイズ 00188 RECT windowBoundsSize_; 00189 // ウィンドウクライアントサイズ 00190 RECT windowClientSize_; 00191 // メニューハンドル 00192 HMENU menuHandle_; 00193 00194 // デバイスがロストしていないか 00195 bool deviceLost_; 00196 // カーソルをクリップするか 00197 bool clipCursor_; 00198 // 最大化されているかどうか 00199 bool windowMaximized_; 00200 // 最小化されているかどうか 00201 bool windowMinimized_; 00202 // サイズ変更を無視する 00203 bool ignoreSizeChange_; 00204 00205 // インスタンス 00206 static GraphicsDevice* instance_; 00207 00208 }; 00209 00210 //------------------------------------------------------------------------------ 00211 } // End of namespace Lamp 00212 #endif // End of GRAPHICS_DEVICE_H_ 00213 //------------------------------------------------------------------------------ 00214