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DirectionalLight.h

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00001 //------------------------------------------------------------------------------
00002 // Lamp : Open source game middleware
00003 // Copyright (C) 2004  Junpei Ohtani ( Email : junpee@users.sourceforge.jp )
00004 //
00005 // This library is free software; you can redistribute it and/or
00006 // modify it under the terms of the GNU Lesser General Public
00007 // License as published by the Free Software Foundation; either
00008 // version 2.1 of the License, or (at your option) any later version.
00009 //
00010 // This library is distributed in the hope that it will be useful,
00011 // but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
00012 // MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the GNU
00013 // Lesser General Public License for more details.
00014 //
00015 // You should have received a copy of the GNU Lesser General Public
00016 // License along with this library; if not, write to the Free Software
00017 // Foundation, Inc., 59 Temple Place, Suite 330, Boston, MA  02111-1307  USA
00018 //------------------------------------------------------------------------------
00019 
00020 /** @file
00021  * ディレクショナルライトヘッダ
00022  * @author Junpee
00023  */
00024 
00025 #ifndef DIRECTIONAL_LIHGT_H_
00026 #define DIRECTIONAL_LIHGT_H_
00027 
00028 #include <Graphics/Light/GlobalLight.h>
00029 
00030 namespace Lamp{
00031 
00032 //------------------------------------------------------------------------------
00033 /**
00034  * ディレクショナルライト
00035  */
00036 class DirectionalLight : public GlobalLight{
00037 friend class LightManager;
00038 public:
00039     //--------------------------------------------------------------------------
00040     /**
00041      * コピー
00042      * @param copyMask コピーマスク
00043      * @return コピーされたシーンリーフ
00044      */
00045     virtual SceneLeaf* copy(u_int copyMask = 0) const{
00046         return copyDirectionalLight();
00047     }
00048 
00049     /**
00050      * コピー
00051      * @return コピーされたライト
00052      */
00053     virtual Light* copyLight() const{ return copyDirectionalLight(); }
00054 
00055     /**
00056      * ディレクショナルライトのコピー
00057      * @return コピーされたモデル
00058      */
00059     virtual DirectionalLight* copyDirectionalLight() const;
00060 
00061     //--------------------------------------------------------------------------
00062     /**
00063      * ライト色の設定
00064      * @param color ライト色
00065      */
00066     virtual void setColor(const Color3f& color){
00067         diffuseColor_ = specularColor_ = color;
00068     }
00069 
00070     /**
00071      * ライト色の取得
00072      * @return ライト色
00073      */
00074     virtual Color3f getColor() const{
00075         Color3f result(Math::maximum(diffuseColor_.r, specularColor_.r),
00076             Math::maximum(diffuseColor_.g, specularColor_.g),
00077             Math::maximum(diffuseColor_.b, specularColor_.b));
00078         return result;
00079     }
00080 
00081     //--------------------------------------------------------------------------
00082     /**
00083      * ディフューズライト色の設定
00084      * @param color ディフューズライト色
00085      */
00086     virtual void setDiffuseColor(const Color3f& color){ diffuseColor_ = color; }
00087 
00088     /**
00089      * ディフューズライト色の取得
00090      * @return ディフューズライト色
00091      */
00092     virtual const Color3f& getDiffuseColor() const{ return diffuseColor_; }
00093 
00094     //--------------------------------------------------------------------------
00095     /**
00096      * スペキュラライト色の設定
00097      * @param color スペキュラライト色
00098      */
00099     virtual void setSpecularColor(const Color3f& color){
00100         specularColor_ = color;
00101     }
00102 
00103     /**
00104      * スペキュラライト色の取得
00105      * @return スペキュラライト色
00106      */
00107     virtual const Color3f& getSpecularColor() const{ return specularColor_; }
00108 
00109     //--------------------------------------------------------------------------
00110     /**
00111      * ライトの方向設定
00112      * @param direction ライトの方向
00113      */
00114     virtual void setDirection(const Vector3& direction){
00115         direction_ = direction;
00116         // 正規化しておく
00117         direction_.normalize();
00118     }
00119 
00120     /**
00121      * ライトの方向取得
00122      * @return ライトの方向
00123      */
00124     virtual const Vector3& getDirection() const{ return direction_; }
00125 
00126     /**
00127      * ライトのワールド方向取得
00128      * @return ライトのワールド方向
00129      */
00130     virtual const Vector3& getWorldDirection() const{
00131         Assert(getParent() != NULL);
00132         return worldDirection_;
00133     }
00134 
00135     //--------------------------------------------------------------------------
00136     /**
00137      * ディレクショナルライトかどうか
00138      * @return ディレクショナルライトならtrue
00139      */
00140     virtual bool isDirectionalLight() const{ return true; }
00141 
00142 protected:
00143     //--------------------------------------------------------------------------
00144     /**
00145      * コンストラクタ
00146      * @param name 名前
00147      * @param scene シーン
00148      */
00149     DirectionalLight(const String& name, Scene* scene);
00150 
00151     /**
00152      * デストラクタ
00153      */
00154     virtual ~DirectionalLight();
00155 
00156     //--------------------------------------------------------------------------
00157     /**
00158      * 走査
00159      * @param parentMatrix 親行列
00160      * @param parentEnabled 親が有効か
00161      * @param parentScaled 親がスケールを使用しているか
00162      * @param parentChanged 親に変更があったか
00163      */
00164     virtual void traverse(const Matrix34& parentMatrix, bool parentEnabled,
00165         bool parentScaled, bool parentChanged);
00166 
00167     //--------------------------------------------------------------------------
00168 private:
00169     // ディフューズカラー
00170     Color3f diffuseColor_;
00171     // スペキュラカラー
00172     Color3f specularColor_;
00173     // 方向
00174     Vector3 direction_;
00175     // ワールド方向
00176     Vector3 worldDirection_;
00177 
00178 };
00179 
00180 //------------------------------------------------------------------------------
00181 } // End of namespace Lamp
00182 #endif // End of DIRECTIONAL_LIHGT_H_
00183 //------------------------------------------------------------------------------
00184 

Generated on Wed Mar 16 10:29:30 2005 for Lamp by doxygen 1.3.2