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Explode Modifier
Explode(爆発)Modifier(モディファイア)
Mode:
モード:
Any Mode
全モード
Panel:
パネル:
Editing Context → Modifiers
Context(コンテキスト)を編集→Modifier(モディファイア)
Hotkey:
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Description
解説
The Explode Modifier is used to alter the mesh geometry (by moving/rotating its faces) in a way that (roughly) tracks underlying emitted particles that makes it look as if the mesh is being exploded (broken apart and pushed outward).
Explode Modifierは、大まかに説明すると、Particleの動きをを追跡することによってMeshが爆発しているように見える様にMeshを変更する時に使用します。
■■■(訳注:括弧内は余計だと判断し、省略しました。原訳:「Explode Modifierは、(およそ)基本的な放たれたParticles(パーティクル)の跡をつける方法でそれがメッシュが爆発している(外側に壊されて、押される)ように見えるメッシュ幾何学(顔を動くか、または回転させるのによる)を変更するのに使用される。」■■■
For the Explode Modifier to have a visible effect on the underlying mesh it has to be applied to a mesh which has a particle system on it, in other words it has to be a mesh which outputs particles.
Explode ModifierがMeshに対して機能するには、MeshはParticleシステムを適用されている必要があります。言い換えると、ExplodeするMeshはParticleを発生しなければならないということです。
This is because the particle system on the mesh is what controls how a mesh will be exploded, and therefore without the particle system the mesh wont appear to alter.
これは、Particles(パーティクル)システムがMeshをどのように爆発させるか制御するからです。よって、Particleシステムがないと、Meshは変化しません。
■■■(訳注:wontをwon'tとして解釈。wontの「習慣」という意味だと意味が不明瞭になる為。原訳:「これはメッシュの上のParticles(パーティクル)系がどんなコントロールを変更するかというメッシュがどう爆発するか、そして、およびしたがって、Particles(パーティクル)系のないメッシュ習慣が、見えることであるからである。」)■■■
Also both the number of emitted particles and number of faces determine how granular the Explode Modifier will be.
Particles(パーティクル)の数とMesh面の数の両方によって、Explode ModifierでMeshがどれくらいの細かさに砕けるかを決定されます。
With default settings the more faces and particles the more detailed the mesh exploding will be, because there are more faces and particles to affect detachment/movement of faces.
多くの面が有り、Particleがたくさん発生すると、より細かく砕け、爆発します。
Here is a link to an Ogg Theora Movie showing a cube with a particle system and Explode Modifier applied:
CubeにParticleシステムとExplodeモディファイアが適用されているCubeの例です(Ogg形式の動画):
Media:Manual - Explode Modifier - Exploding Cube - 2.5.ogg メディア: マニュアル--Modifier(モディファイア)--CubeをExplode(爆発)させる--2.5.ogg |
Here is a link to the original Blender file which has an Exploding cube setup, just free the particle cache by pressing the Free Bake button in the bake panel and then press the Animate button to see the animation:
このBlendFileはCubeにExplodeモディファイアを適用済みです。BakeパネルにあるFreeBakeボタンを押し、その後Animmateボタンを押すとアニメーションさせることが出来ます。:
Media:Manual_-_Explode_Modifier_-_Exploding_Cube_-_2.5.blend メディア: マニュアル--Modifier(モディファイア)--CubeをExplode(爆発)させる--2.5.blend |
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Options
オプション
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Stacking Order Importance
スタック順序の重要性
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This modifier is highly affected by its position within the modifier stacking order.
Explodeモディファイアはモディファイアパネルののスタック内の位置に多大な影響をに受けます。
If it is applied before a Particle System modifier it will not be affected by particles and therefore appear to do nothing.
Particle SystemModifier(モディファイア)の前に適用されるとParticleの影響を受けなくなるので、全く機能しなくなります。
The Particle System Modifier must appear before the Explode Modifier because the Particle System Modifier has the information needed to drive the Explode Modifier.
Particle System Modifierには情報を使うので,、Explode ModifierがParticle System Modifierの前(上)になければいけません。
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This modifier is highly affected by its position within the modifier stacking order.
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Protect this vertex group
Meshの頂点グループの保護
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If a mesh that has an Explode Modifier on it also has vertex groups assigned to it then this field will allow the selection of one of those vertex groups.
Explode Modifierが適用されているMeshは複数のvertex groupが適用されても、Explode Modifierには一つのvertex groupが適用されます。
This will indicate to the Explode Modifier that it should take into account the weight values assigned to areas of the selected vertex group.
これにより、Explode Modifier に「設定したVertex groupのWeightの値」を考慮に入れさせることが出来ます。
Then depending on the weights assigned to that vertex group; either completely protect those faces from being affected by the Explode Modifier (which would happen if the faces had a weight value of 1) or completely remove protection from those faces (which would happen if the faces had a weight value 0).
頂点に割り当てられた重りによって、分類し、 Explode Modifierによる影響を、面のWeightが1の時には完全に無くし、0なら完全な影響を受けるようになります。
■■■(訳注:「;」の箇所で機械翻訳により文がが完全に切れていましたが繋げました。)■■■
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If a mesh that has an Explode Modifier on it also has vertex groups assigned to it then this field will allow the selection of one of those vertex groups.